Avancronica de concert

În program:

- Uvertura Leonora nr. 3
- Concert nr. 5 „Imperialul” pentru pian şi orchestră în Mi bemol major
- Simfonia a II-a în Re major, op. 36

Dirijor: TIBERIU POPOVICI (Franța)
Solist: VINICIU MOROIANU – pian

Iubitorii muzicii clasice sunt așteptați joi la un concert cu lucrări de Ludwig van Beethoven (1770-1827). Beethoven a fost un compozitor german, recunoscut ca unul din cei mai mari compozitori din istoria muzicii. Alături de Joseph Haydn și Wolfgang Amadeus Mozart, este considerat ca fiind a treia personalitate proeminentă a clasicismului vienez, lucrările sale - mai ales cele din ultima perioadă de creație - având și amprenta elementelor stilistice ale romantismului. Dintre lucrările sale mai importante putem enumera cele 9 simfonii, 5 concerte pentru pian, Concertul pentru vioară, Triplul concert pentru pian, vioară și violoncel, 32 sonate pentru pian, 10 sonate pentru vioară și pian, 16 cvartete pentru coarde, Missa Solemnis și opera Fidelio.

Prima lucrare este Uvertura Leonora, nr. 3. Fidelio este singura operă pe care Beethoven a scris-o, inspirată de o melodramă franceză (Bouilly) a epocii revoluţionare. Compozitorul a scris patru uverturi pentru această operă: ultima, numită Fidelio, precede în mod obişnuit reprezentarea dramei. Dintre celelalte trei, cea mai izbutită este Leonora nr. 3, o magistrală sintetizare simfonică a acţiunii. Vom continua cu Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră în Mi bemol major, op. 73. Lucrarea este ultima din seria celor cinci lucrări beethoveniene scrise în acest gen. Atmosfera lucrării se apropie mult de Simfonia a III-a, nu numai prin tonalitatea Mi bemol major, dar şi prin caracterul său eroic, motiv pentru care a primit pseudonimul Imperial. Concertul nostru se va încheia cu Simfonia a II-a în Re major, op. 36. Perioada în care a luat naştere simfonia poartă semnele unei tragedii inevitabile din viaţa lui Beethoven: el devine conştient de faptul, că îşi va pierde treptat auzul. Surzenia crescândă îl determină spre sfârşitul anului 1802 să scrie aşa-numitul „Testament de la Heiligenstadt”. Totuşi, Simfonia a II-a rămâne una din cele mai luminoase Tiberiu.Popovici.7compoziţii beethoveniene. Lucrarea poate fi considerată un apogeu al stilului simfonic reprezentat de Haydn şi Mozart, preluat şi dezvoltat de Beethoven. Are însă o profunzime aparte, proprie, o construcţie plină de îndrăzneli, încheind în chip strălucitor, o magnifică etapă creatoare din istoria muzicii.

Dirijorul invitat, Tiberiu Popovici, s-a născut la Satu Mare, dar şi-a început studiile la Școala de Muzică din Oradea. În tinereţe a fost îndrumat de doi artişti de seamă ai baghetei, Acél Ervin la Oradea şi Emil Simon la Conservatorul din Cluj. După obținerea licenței în 1976, ocupă postul de dirijor de la Teatrul Liric din Constanţa, urmând în 1980 să câştige concursul pentru postul de dirijor de la Opera Română din Cluj. La sfârșitul anilor ’80 se mută în Franța, obținând o diplomă de studii aprofundate în estetică muzicală la Sorbona. În decursul carierei a colaborat cu Nicolae Herlea, Eugenia Moldoveanu, Ludovic Spiess, Octav Enigărescu, Ionel Pantea ș.a. Pe lângă concertele susținute în străinătate dirijează concerte în biserici renumite din Paris, în paralel ocupându-se și de instruirea mai multor coruri de amatori.

Viniciu.Moroianu.1Solistul invitat, Viniciu Moroianu, s-a născut la București în anul 1962, într-o familie de muzicieni. A absolvit, în orașul natal, cursul de pian liceal cu Marta Paladi și cel universitar, cu Gabriel Amiraș. De-asemenea a studiat armonia cu Doru Popovici și Pascal Bentoiu, precum și dirijatul cu Constantin Bugeanu. Are un repertoriu vast, incluzând prime audiții și lucrări ample mai rar abordate. A participat la Festivalurile Internaționale „George Enescu”, „Dinu Lipatti”, precum și la cele din Bratislava, Graz, San Jose și Chișinău. A realizat turnee în Grecia, Ungaria, Bulgaria, Ucraina, Franța, Italia, Germania, Republica Moldova, Elveția. Este membru fondator al Societății Române Mozart (1991). În 2005 a obținut titlul de Doctor în Muzică. În prezent conduce o clasă de pian ca profesor la Universitatea Națională de Muzică din București.