Avancronica de concert

FÜLÖP TIMEA – soprană
           VERESS ORSOLYA – alt
           MIHAI URZICANA – tenor
           IUSTINIAN ZETEA– bas

Participă CORUL FILARMONICII
Dirijorul corului: LÁSZLÓFFY ZSOLT

În programul următor vă oferim spre audiere două lucrări de mare frumusețe: Fantezia pentru pian, cor și orchestră, op. 80 și capodopera deosebit de populară, Simfonia a IX-a în re minor, op. 125 de Ludwig van Beethoven (1770—1827). Laszloffy.Zsolt.5Fantezia este o compoziţie neobişnuită atât din punct de vedere structural cât şi al genului de care aparţine, având trăsături comune cu concertul instrumental şi cantata. Piesa a fost cântată ca moment final la una dintre aşa-numitele Academii beethoveniene, de mărime monumentală. Simfonia este ultima la rând dintre cele nouă lucrări în acest gen şi a fost terminată în 1824, pe când compozitorul pierduse deja complet auzul, dar numai auzul „exterior”, mai bine zis contactul cu sunetele lumii ce-l înconjurau, deoarece auzul muzical interior cumulat şi perfecţionat de-a lungul unei vieţi se dezvăluie în această lucrare printr-un flux inepuizabil de sentimente şi genialitate creatoare. Ultima parte a simfoniei apelează la textul poemului cunoscut de Friedrich Schiller Odă bucuriei, incluzând solişti şi cor, totodată fiind primul exemplu în istoria genului simfonic în care să se apeleze şi la vocea umană (fără precedent înaintea lui Beethoven). Compozitorul ţine să sublinieze astfel mesajul universal al fraternităţii dintre popoare, lărgind şi schimbând pentru totdeauna conceptul anterior de simfonie pur instrumentală. Astăzi, lucrarea îndeplineşte un rol cultural de seamă, muzica din partea a patra (Oda bucuriei) în varianta reorchestrată de Herbert von Karajan fiind imnul oficial al Uniunii Europene.

Dirijorul invitat Constantin Grigore a susţinut concerte aflându-se la pupitrul unor formaţii muzicale mari, atât din ţară (Piteşti, Sibiu, Oradea, Galaţi, Bucureşti) cât şi de peste hotare (Polonia, Moldova). Este unul din membrii fondatori ai orchestrei de cameră „Camerata Regala”. A colaborat cu numeroși solişti de renume ai scenei muzicale. Deţine mai multe premii bine meritate: premiul I la concursul de interpretare „Garabet Avachian”, este semifinalist al Concursului de Dirijat „Jeunesses Musicales București” – ediţia 2010. A primit numeroase diplome acordate de Guvernul României pentru colaborarea şi coordonarea a numeroase proiecte culturale.

Soliştii invitaţi sunt: pianistul bucureștean Andrei Licareț, Fülöp Timea (solista Operei Maghiare din Cluj-Napoca), Veress Orsolya (solista Operei Maghiare din Cluj-Napoca), Mihai Urzicana (solist al Coralei Armonia din Constanța) și Iustinian Zetea (solist al Operei Naționale București). Partea a IV-a a simfoniei concepută pentru cvartet de solişti vocali, cor mixt şi orchestră și Fantezia pentru pian, cor și orchestră vor fi interpretate cu participarea Corului Filarmonicii, pregătit de dirijorul Lászlóffy Zsolt.

XI 21 Andrei LicaretFlpTmea7Veress.OrsolyaMihaiUrzicana4IustinianZetea5

ANDREI LICAREȚ            FÜLÖP TÍMEA          VERESS ORSOLYA      MIHAI URZICANA      IUSTINIAN ZETEA